Yrityksen johtaminen on usein kestävyysurheilua, jossa tavoitteena on päästä pitkälle mahdollisimman hyvällä lopputuloksella.
Hyvän lopputuloksen mittarit voi talouden kannalta tiivistää esimerkiksi kasvuun ja kannattavuuteen. Tai niiden yhdistelmään, ”kannattavaan kasvuun”.
Kun yrittäjältä tai johtajalta kysyy yrityksen suuntaa ja suunnitelmaa tuleville vuosille, vastauksena on yllättävän usein juurikin kannattava kasvu. Se tuntuu monesti perustuvan ajattelutapaan, jossa lopputuloksesta halutaan niin hyvä kuin mahdollista, ilman sen tarkempia tavoitteita. Vähän sama asia, kuin yrittäisi juosta maratonin mahdollisimman nopeasti, ilman pienintäkään ajatusta tavoiteajasta – se on ihan ok, jos tarkoitus on vain käydä huvikseen vähän juoksentelemassa.
Mikäli omaa suoritusta juoksussa tai liiketoiminnassa haluaa johtaa ja kehittää kohti parasta mahdollista lopputulosta, pitää lähtöviivalla tietää, mikä tahti johtaa parhaaseen lopputulokseen. Jos sitä ei tiedä, ampuu toteutus lähes aina yli tai ali ihanteellisesta. Se voi johtaa esimerkiksi seuraaviin, ei niin hauskoihin tilanteisiin:
Esimerkki 1
Tuotteita maahantuova ja myyvä yritys neuvottelee itselleen pankkirahoitusta kasvun vaatiman inventaarion rahoittamiseen. Koska kasvu tulee toki olemaan kannattavaa, rahoituspaketin ehdoksi neuvotellaan ja asetetaan tietty liiketoiminnan kannattavuus.
Jos kasvu kuitenkin jää tavoitteesta, syö roikkuva ja pahimmillaan vanhentuva inventaario pohjaa fiksulta bisnekseltä. Jos taas kannattavuus syystä tai toisesta putoaa, rikotaan rahoitukselle sovittuja ehtoja.
Kummassakin skenaariossa otettiin liian kova vauhti startissa, ja juoksu vaihtui kävelyn ja konttaamisen välimuodoksi jo puolimatkan jälkeen.
Esimerkki 2
Yrittäjä suunnittelee, että jos nyt ensi vuonna kasvettaisiin parikymmentä prosenttia ja samalla tehtäisiin sen verran tulosta, että osingoilla saisi päivitettyä perheen kakkosauton uudempaan. Tavoitteet tuntuvat kunnianhimoisilta (vaikka niitä ei sen tarkemmin olekaan laskettu) ja fiilis on tilikauden päättyessä katossa, kun maaliin päästin ja kannattava kasvu toteutuu myös käytännössä.
Oman yrityksen pudonnutta markkinaosuutta aletaan ihmettelemään viimeistään siinä kohtaa, kun pahimpien kilpailijoiden tilinpäätökset paljastavat otollisten markkinoiden siivittäneen liikevaihdot moninkertaisiksi, vieläpä huomattavasti omaa firmaa paremmalla tuloksentekokyvyllä.
Juostiin liian hitaasti ja hieman heikommatkin kilpakumppanit pääsivät paremmin valmistautumalla yllättämään ja ottamaan niskalenkkiä markkinasta.
Mitä kannattaisi tehdä?
Jos haluat yrityksesi suoriutuvan kuten menestyvä ammattiurheilija, suunnittele ja laske tavoitteet auki vähintäänkin kasvun että kannattavuuden osalta.
Kun numerot ovat selvillä, niiden mallintamiseen voi hyödyntää esimerkiksi budjetointia ja erilaisia skenaarioita: miten suoritus voisi mennä ja miltä lopputulos näyttäisi hyvässä, kohtalaisessa ja huonossa tilanteessa. Tässä työssä oma taloustiimi tai osaava kumppani on avainasemassa – näiden laskelmien kanssa ei tarvitse eikä kannata jäädä painimaan yksin.
Mikä ihmeen Fionia?
Fionia on 2023 perustettu nykyaikainen ja asiakkailleen hyödyllisin tilitoimisto. Lakisääteisten tehtävien lisäksi työmme sisältää aina PK-yrityksen johdolle hyödyllistä ja arvokasta numerotietoa päätöksenteon tueksi. Yrityksen omistus on sataprosenttisesti suomalainen. Toimitusjohtajana toimii Tero Puranen.